Opetusalan viranomaiset ja koulutuksen tuhottu tasa-arvo 1.12.2016

 

 

Tuoreen tutkimustiedon mukaan poikien taitotaso matemaattisissa ja muissa luonnontieteellisissä aineissa on suorastaan romahtanut suomalaisissa kouluissa. Sukupuolineutraaliutta /sensitiivisyyttä korostavat metodit, joiden nimeen etenkin Opetushallitus on viime vuosina vannonut, eivät näytä edistävän koulutuksen tasa-arvoisuutta, vaan päinvastoin ovat heikentäneet poikien oppimistuloksia ja koulumenestystä entisestään. Suomen kaltaisella pienellä maalla ei ole varaa haaskata poikien osaamista ja potentiaalia tällä tavoin. Koulutusjärjestelmän on edistettävä sukupuolten välistä tasa-arvoa, ja taattava kaikille koululaisille riittävä taitotaso, jotta he voivat pärjätä työmarkkinoiden jatkuvasti kovenevassa kilpailussa.

 

 

Uudelleenarvioinnin sijasta Opetushallitus puskee h√§rk√§p√§isesti ep√§onnistunutta koulutuskokeiluaan eteenp√§in. Vastuu koulutuksen katastrofaalisesta tasa-arvotilanteesta sys√§t√§√§n t√§ysin kotien ja etenkin alaik√§isten pikkupoikien niskaan. Kuten koulutuksen kokeneet ammattilaiset ovat k√§yt√§nn√∂ss√§ saattaneet havaita, niin vaatimustason laskeminen entisest√§√§n ei ainakaan paranna tuloksia, eik√§ liioin lis√§√§ opiskelumotivaatiota. Koulutuksen perusteht√§v√§ on sen monilukuisilta ‚ÄĚkehitt√§jilt√§‚ÄĚ unohtunut mit√§ ilmeisimmin kokonaan. Se ei ole itsens√§ toteuttaminen, viihtyminen tai hauskanpito, vaan el√§m√§ss√§ tarvittavien, suorastaan v√§ltt√§m√§tt√∂mien, perustaitojen oppiminen. Mit√§ hy√∂ty√§ on vuosia kest√§v√§st√§ ja valtavia rahasummia maksavasta koulutusputkesta, jos sen p√§√§tt√§v√§t nuoret (miehet) eiv√§t osaa edes lukea tai kirjoittaa kunnolla? Mitk√§ ovat t√§llaisten nuorten mahdollisuudet p√§rj√§t√§ globaalitalouden ty√∂el√§m√§ss√§ tai informaatioyhteiskunnan el√§m√§ss√§ ylip√§√§t√§√§n?

 

 

Muutosvastarinta on vaikea ymmärtää, sillä poikien koulumenestystä ja koulutuksen tasa-arvoisuutta voitaisiin edistää varsin helposti, jos vain niin haluttaisiin. Tuoreen tutkimustiedon mukaan esimerkiksi säännöllisillä, ulkoilua ja liikuntaa sisältävillä, välitunneilla voitaisiin parantaa poikien koulumenestystä. Käytännössä viime vuosina koulujen välitunteja on vain harvennuttu, ja niitä vietetään pitkälti sisätiloissa istuskellen ja elektronisia laitteita näppäillen. Poikien kannustus ja kehuminen auttaisi myös, sillä tutkitusti poikia kehutaan selvästi vähemmän kuin tyttöjä jo varhaiskasvatuksessa, mikä näkyy myöhemmin motivaatiossa ja tuloksissa. Konkreettisia keinoja siis on tarjolla, mutta jostain syystä opetusalan viranomaisen asenne poikaystävällisemmän ja tasa-arvoisemman koulun luomista kohtaan on erittäin nihkeä.

 

 

Opetusalan viranomaisten viikon kruunaa uutinen, jonka mukaan opetus- ja kulttuuriministeri√∂ aikoo k√§ytt√§√§ verovaroja jakaakseen ensi kev√§√§n√§ jokaiselle peruskoulun yhdeks√§sluokkalaiselle ‚ÄĚMeid√§n kaikkien pit√§isi olla feministej√§‚ÄĚ – pamfletin, joka on puhtaasti feministist√§ poliittista propagandaa. Poikien koulumenestyksen parantamiseen ei siis l√∂ydy resursseja, eik√§ edes tahtoa, mutta t√§llaiseen yhden ideologian pakkosy√∂tt√§miseen lapsille niit√§ l√∂ytyy. Opetushallitus on perustellut t√§m√§n propagandateoksen jakamista mm. sill√§, ett√§ se lis√§isi monimuotoista keskustelua tasa-arvosta, mutta miten keskustelua edist√§√§ ylh√§√§lt√§p√§in annetun ‚ÄĚyhden ja oikean‚ÄĚ mielipiteen tyrkytt√§minen pakolla. Miss√§ on kriittisyys, miesn√§k√∂kulman huomioiminen ja eri√§v√§t mielipiteet? Ei koulutuksen k√§ytt√∂√∂n my√∂nnetyin verovaroin jaeta muutakaan poliittista tai ideologista materiaalia koululaisille.

 

 

Jos tälle linjalle lähdetään, on opetus- ja kulttuuriministeriön tasa-arvon ja tasapuolisuuden nimissä tuettava ja levitettävä Miesten tasa-arvo ry:n tulevaa pamflettia koulutuksen tasa-arvo-ongelmista vastaavassa laajuudessa. Se on välttämätöntä monimuotoisen tasa-arvokeskustelun herättämiseksi, poikia syrjivän koululaitoksen tasa-arvo-ongelmien korjaamiseksi ja Suomen kansantalouden tulevaisuuden turvaamiseksi.

 

 



Jätä kommentti

Tervetuloa kommentoimaan. Sana on vapaa kolmen säännön puitteissa:

1) Kommentit eivät saa olla Suomen lain tai hyvän tavan vastaisia.

2) Henkilökohtaisuuksiin ei mennä

3) Pysy aiheessa. Jos blogitekstin aiheena on vaikkapa Miesten tasa-arvo ry:n lausunto halllituksen ehdotuksesta uudesta tasa-arvolaista , niin kommenttien tulisi koskea joko lausuntoa tai tasa-arvolakia yleisesti.

Pakolliset kentät on merkitty.