Miesten tasa-arvo ry:n avoin kirje Amnesty International Suomen osastolle ja kuntavaaliehdokkaille 8.4.2017

Amnesty International -Suomen osasto kampanjoi sosiaalisessa mediassa kovasti naisten kokemaa väkivaltaa vastaan.

On hyvä, että väkivaltaa vastustetaan. Miesten tasa-arvo ry:n mielestä Amnesty International РSuomen osasto kuitenkin kohdistaa kampanjansa ja voimavaransa oudosti. Suomessa väkivallan uhrina on todennäköisemmin mies kuin nainen, ja mitä vakavammasta väkivallasta on kyse, sitä todennäköisemmin väkivalta on kohdistunut mieheen. Myös noin puolessa parisuhdeväkivaltatapauksista, joita tutkitaan nimikkeellä törkeä pahoinpitely, uhri on mies. Miehiin kohdistuva väkivalta jää kuitenkin helpommin piiloon, eikä väkivallan miesuhreille ole nykyisin tarjolla riittävästi apua.

Kysymmekin, miksi Amnesty International РSuomen osasto kampanjoi vain naisten kokemaa väkivaltaa vastaan. Onko kyse tietämättömyydestä vai miesvihasta?

Miesten tasa-arvo ry haastaa samalla kaikki kuntavaalien ehdokkaat toimimaan aktiivisesti kaikkea väkivaltaa vastaan ja työskentelemään tasapuolisesti kaikkien ihmisten ihmisoikeuksien ja turvallisuuden puolesta.

Kansainväliset ihmisoikeussopimukset ja Suomen lainsäädäntö edellyttävät, että kaikkien ihmisten, sukupuolesta riippumatta, oikeus elää rauhassa, ilman väkivaltaa ja sen uhkaa, turvataan tasa-arvoisesti.

____________________________

Lähteet:

‚ÄúNaiset pahoinpitelev√§t puolisoaan yht√§ usein kuin miehet‚ÄĚ: http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/08/29/naiset-pahoinpitelevat-puolisoaan-yhta-usein-kuin-miehet

‚ÄĚT√∂rke√§ perhev√§kivalta kohdistuu miehiin naisia useammin‚ÄĚ: http://yle.fi/uutiset/3-5487134

‚ÄĚ√Ąiti √§l√§ ly√∂ – Keskim√§√§rin yksi lapsi joutuu joka p√§iv√§ pitk√§aikaiseen sairaalahoitoon, koska omat vanhemmat ovat pahoinpidelleet h√§nt√§. √Ąiti ly√∂ useammin kuin is√§.‚ÄĚ: http://yle.fi/aihe/artikkeli/2009/01/22/aiti-ala-lyo

‚ÄúValtaosa perhesurmista √§itien tekemi√§‚ÄĚ: http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/valtaosa-perhesurmista-aitien-tekemia/606365/

‚ÄĚSuurin osa perhesurmista naisten tekemi√§‚ÄĚ: http://www.savonsanomat.fi/uutiset/kotimaa/suurin-osa-perhesurmista-naisten-tekemia/1921577

‚ÄúLausunto: Hallituksen esitykseen naisiin kohdistuvan v√§kivallan ja perhev√§kivallan ehk√§isemiseksi ja torjumiseksi‚ÄĚ: http://www.maria-akatemia.fi/lausunto-hallituksen-esitykseen-naisiin-kohdistuvan-vakivallan-ja-perhevakivallan-ehkaisemiseksi-ja

‚ÄĚTUHANSIEN ISKUJEN MAA. Miesten kokema v√§kivalta Suomessa.‚ÄĚ http://www.heuni.fi/material/attachments/heuni/reports/6KHnLcUwR/Full_report_66.pdf

‚ÄĚParisuhdev√§kivallan sukupuolijakaumaa koskevat tutkimustulokset Suomessa‚ÄĚ https://miestentasaarvory.files.wordpress.com/2009/11/lsvv-taulukko.jpg

Jätä kommentti

Tervetuloa kommentoimaan. Sana on vapaa kolmen säännön puitteissa:

1) Kommentit eivät saa olla Suomen lain tai hyvän tavan vastaisia.

2) Henkilökohtaisuuksiin ei mennä

3) Pysy aiheessa. Jos blogitekstin aiheena on vaikkapa Miesten tasa-arvo ry:n lausunto halllituksen ehdotuksesta uudesta tasa-arvolaista , niin kommenttien tulisi koskea joko lausuntoa tai tasa-arvolakia yleisesti.

Pakolliset kentät on merkitty.